Alla inlägg den 20 augusti 2009

V.6

Av EliDa - 20 augusti 2009 12:45

Bebis: 5 mm i sitthöjd. Vikten är ca 1 gram.

Nu går det att urskilja ögon, mun och näsa på barnet. Människoembryots mänskliga drag framträder allt mer. Utvecklingen är oerhört intensiv dessa veckor och känsligheten för negativ påverkan som allra störst.

Alkohol, nikotin och andra droger är alltid skadliga men extra mycket under den här fosterutvecklingstiden. Vissa sjukdomar och olika miljögifter kan också vara direkt skadliga för en fortsatt normal utveckling.


Det finns anlag till lungor och lever. Början på det som skall bli armar och ben sticker ut från kroppen som små knoppar. Armarnas skelett växer fram. I den här veckan är också öronanlagen synliga.


Kroppen: Går du i hemlighet och gläder dig över din graviditet? Redan nu kanske du känner dig som ett med det lilla liv du bär på och har en stark önskan att beskydda det. Mår du illa på morgnarna? Smakar inte kaffet lika gott längre? Många kvinnor får halsbränna och brösten kan kännas ömma och spända. Tröttheten och illamåendet består antagligen. Du kan vara mer trög i magen än vanligt. Det tar längre tid för maten att passera ner genom tarmarna och det gör att man får mer gaser i magen. Det är vanligt att känna sig uppblåst. Kanske känner du dig hungrig hela tiden.


Källa: Libero

Tidigare månad - Senare månad

Välkommen


Välkommen till mitt lilla krypin. Här klottrar jag om min vardag som trebarnsmamma varvat med en massa foton, några recept, lite pyssel och annat skojigt.

   

Dåtid:

Det sista jag skrev:

Jag bloggar om....

Nutid:

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<<
Augusti 2009 >>>

Arkiverat:

Hur många hittar hit?

Leta efter

Jag Läser:

Fråga mig

0 besvarade frågor

Fotoutmaning

 

 

Gästbok


Skapa flashcards