Alla inlägg den 7 januari 2010

Av EliDa - 7 januari 2010 09:31

Jag är på dag  176 av 280. (62,9%).

Jag är i vecka 26.
Jag har gått 25 fulla veckor och 0 fulla dagar (v25+0).
Jag är i 7:e graviditetsmånaden
Jag har 104 dagar kvar till beräknad förlossning (21 April 2010)

Av EliDa - 7 januari 2010 08:36

Bebis: Ca 30 cm lång och vikten är 8-900 gram. Barnet har nu passerat en viktig gräns. Det har kommit så långt i sin utveckling att det sannolikt skulle överleva utanför livmodern. Ögonen öppnar och sluter sig. De reagerar sedan en tid tillbaka på ljus och mörker. Genom att rikta ett starkt ljus mot barnet har man kunnat se hur det lyfter händerna för att skydda sina ögon. Hjärnan utvecklas mycket snabbt, nu får hjärnbarken sina fåror och vindlingar så att alla nervceller skall får plats. Barnet har mer sammanhängande sömnperioder, ibland stämmer de överens med dina egna. Den långa elastiska navelsträngen kan vara snodd runt barnet men dess rörelsefrihet påverkas ändå inte. I navelsträngen finns det 3 blodkärl. Det ena transporterar blod till barnet. De två andra för bort slaggprodukter från barnet.


Kroppen: Om du är ledsen, har lite för bråttom eller stressar märker ditt barn det eftersom barnet reagerar på de stresshormoner som din kropp producerar. Blir du skrämd av något kommer barnet att reagera på adrenalinet som förs ut i ditt blod. Alla dessa ämnen når barnet via blodcirkulationen runt moderkakan. Men det reagerar också på din glädje, när du trivs och mår bra. Endorfiner och andra ”måbra-substanser” når på samma sätt fram till barnet.


Källa: Libero

Av EliDa - 7 januari 2010 08:09

Nytt år & på rätt sida för Knytets ankomst. Två veckor sen Julafton, två veckor som bara rasat iväg. Jag går idag in i V.26 så jag ligger lite efter med Bebis/Kroppen inläggen, men det kommer straxt. Om bara några dagar så är jag även under 100-dagarstrecket. Så kändes det inte för ett par månader sen när illamåendet var som värst. Då var det en dag i taget att överleva...som det kändes då.


Ute är det ju värsta vintern, mycket snö & ner mot 20 minusgrader vissa dagar. Skulle vilja åka pulka med barnen men det är liiiite svårt. Dels med magen i vägen & sen kan jag ju inte knäpppa mina termobyxor   


På Måndag är det dags att besöka Mvc, blir väl vägning, mätning av magen & förhoppningsvis får vi lyssna på hjärtljuden. Det är ju en rätt aktiv krabat har jag märkt, speciellt på kvällskvisten så det blir väl en kvällspigg bebis. Nu äntligen börjar buffarna bli så pass starka att även Rickard kan känna dom utanpå magen. Han lägger ofta örat emot magen & pratar med den där inne. Han är verkligen med på det sättet, klappar, pratar & kanske det viktigaste av allt....bekräftar mig, att jag är fin osv. Det känns bra, att han ser fram emot det här lika mycket som jag.


Snart får vi nog börja planera lite mer inköp, såsom säng, bilstol, skötbord & andra småsaker. Lite mer kläder, kanske ska ge mig ut på rean....snart börjar väl halva reapriset, kanske kan fynda då. . Skulle vilja åka till Ullared men jag tror det får vänta, känns som inte ekonomin räcker till för det. Det får väl bli en utflykt dit i sommar kanske.

Välkommen


Välkommen till mitt lilla krypin. Här klottrar jag om min vardag som trebarnsmamma varvat med en massa foton, några recept, lite pyssel och annat skojigt.

   

Dåtid:

Det sista jag skrev:

Jag bloggar om....

Nutid:

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2010 >>>

Arkiverat:

Hur många hittar hit?

Leta efter

Jag Läser:

Fråga mig

0 besvarade frågor

Fotoutmaning

 

 

Gästbok


Skapa flashcards