Alla inlägg den 8 februari 2010

Av EliDa - 8 februari 2010 15:55

Har inte orkat skriva något på ett tag, åkte på en dunderförkylning förra lördagen & har väl fortfarande sviter såsom lite bihålekänningar. Men det är i allafall på väg åt rätt håll. Jag som klarat mig bra hittills ropade visst hej lite för tidigt    


Eftersom jag var så däckad så fick jag avboka Bm-besöket & glukosbelastningen & det är inte lätt att få nya tider men med lite överlappning & resande till Motala istället så löser det sig. Så idag var det bilresa till Motala (tar 30-40 min) för vanlig kontroll. Fick träffa en trevlig Bm som bl.a frågade om vi tyckte det gick fort eller långsamt, det är ju nu bara 10-11 veckor kvar. Det börjar kännas som slutspurten även om det ibland är lite segt & det börjar nog bli dags att göra resten klart....säng & skötbord.


Urinprovet visade på både röda & vita blodkroppar så en odling skulle skickas iväg för att få svar, har inga känningar på UVI men man vet ju inte, bättre att ta det säkra före det osäkra. Hjärtljuden låg på 144 idag & SFmåttet på 31. Blodtrycket var också bra medans jag får vänta tills nästa vecka med HB & socker. Då blir det glukosbelastning hos min vanliga Bm. Det bokades även in tider för nytt Bmbesök, läkarbesök ang snittet & UL för att fastställa läget på moderkakan. Fick tre tider under samma förmiddag på samma ställe i Motala då vi slipper fara & flänga flera gånger. Så det besöket blir den 4/3.


Bebisen är aktiv flera gånger om dagen & har nu börjat ge gensvar på beröring utifrån. Den är så efterlängtad av oss båda & såklart sina syskon. Undrar vad det är för en person som bor i magen? Hur ser H*n ut? Vad kommer vikt & längd att hamna på?


72 dagar kvar till Bf


Av EliDa - 8 februari 2010 15:51


Bebis: 38 cm lång och ca 1.5 kg tung. Barnets hjärna utvecklas och växer. För att få plats veckar den ihop sig allt mer och bildar dess karakteristiska vindlingar och flikar. Barnets lungor är nästan helt utvecklade och det övar på andningsrörelser genom att höja och sänka bröstkorgen.


Kroppen: Kanske känner du att barnet hickar?
Antagligen har ni påbörjat eller kanske redan slutfört någon föräldraförberedande kurs. Det är ungefär 2 månader kvar till förlossningen och mötet med ert lilla barn närmar sig för varje dag som går. Det är mer påtagligt ett barn du bär på, det blir allt större och starkare. Det är naturligt att föreställningarna om barnet och tankarna på hur en vardag med barnet skall bli ökar. Många kvinnor klagar över en tilltagande trötthet. Var noga med att äta bra näringsrik mat, att sova ordentligt och se till att du håller koll på ditt järnvärde. Prioritera en stund ute i friska luften varje dag. Inaktivitet och näringsbrist på grund av en felaktig kost leder bara till ännu mer trötthet och krämpor i kroppen.
En del kvinnor får känningar av bäckensmärtor. Der är en hormonell påverkan på alla fogar och leder, framför allt bäckenet. Det är helt naturligt och ändamålsenligt eftersom det ger förlossningskanalen större möjlighet att bli elastisk och vidgas vid förlossningen. En del kvinnor upplever det som smärtsamt, de får svårt att gå och blygdbensfogen blir mycket öm. Det börjar bli tyngre och du kan känna dig känslig och ha lätt för att gråta vilket inte alls är konstigt. Du går in i den sista delen av graviditeten och det ställer stora krav på dig, både fysiskt och psykiskt. Lyssna till din kropp, var snäll mot den och ha tålamod. Det här är en speciell tid i livet. Sannolikt gör du inte om det så många gånger. Glöm inte att ta en paus mitt på dagen. Lägg dig ner och vila med benen högt mellan varven.

Källa: Libero


Välkommen


Välkommen till mitt lilla krypin. Här klottrar jag om min vardag som trebarnsmamma varvat med en massa foton, några recept, lite pyssel och annat skojigt.

   

Dåtid:

Det sista jag skrev:

Jag bloggar om....

Nutid:

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2010 >>>

Arkiverat:

Hur många hittar hit?

Leta efter

Jag Läser:

Fråga mig

0 besvarade frågor

Fotoutmaning

 

 

Gästbok


Skapa flashcards