Alla inlägg den 11 mars 2011

Av EliDa - 11 mars 2011 15:38

 


Ett av dom fina seten man kan vinna


Jag tävlar hos tiobarnsmamma om produkter för spjälsängen ur Hemtex nya babysortiment.

Av EliDa - 11 mars 2011 14:26

Idag är det en tvätt och städdag igen, vi har även frostat av frysen och just nu ligger goda thekakor på jäsning för att snart skjutsas in i ugnen. Kristoffer har kommit hem från skolan och Isabella borde komma snart också. Skönt att det är helg nu, känner mig seg trots att vi var lediga två dagar i början av veckan.


Igår kunde vi äntligen storhandla, så himla skönt att ha fyllt på matförråden även om kontot nu nästan är tomt igen. Det var som en sten föll från axlarna, vi fick in pengarna för våra element från Rickards bror som tur var, innan var det lite tufft men nu fixar vi veckan innan nya pengar kommer in.

Av EliDa - 11 mars 2011 09:12

 


Du behöver:

* 1 Liter mjölk

* 5 dl Havregryn

* 4 pkt Jäst

* 2 dl socker

* Ca 2 kg Vetemjöl

* 300 gram Margarin

* ½ tsk Salt


Gör så här:

- Koka upp mjölken, häll i gryn & margarin (det smälter i mjölken) låt svalna till 37 grader

- Smula ner jästen i en bunke & häll på sockret, rör om vartefter jästen löses upp

- Slå på mjölkblandningen & tillsätt salt

- Tillsätt mjöl & arbeta ihop till en smidig deg

- Arbeta ut direkt (jag kavlar ut som vanlig bulldeg & använder ett mellanstort runt pepparkaksmått)

- Jäs på plåt till dubbel storlek

- Grädda mitt i ugnen, 225 grader ca 8 minuter

- Pensla ev med kallt kaffe (blir gott) eller kallt vatten direkt när dom är varma.

- Låt kallna under bakduk

Välkommen


Välkommen till mitt lilla krypin. Här klottrar jag om min vardag som trebarnsmamma varvat med en massa foton, några recept, lite pyssel och annat skojigt.

   

Dåtid:

Det sista jag skrev:

Jag bloggar om....

Nutid:

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7
8
9 10 11
12
13
14 15 16 17 18 19
20
21 22 23 24 25 26
27
28 29
30
31
<<< Mars 2011 >>>

Arkiverat:

Hur många hittar hit?

Leta efter

Jag Läser:

Fråga mig

0 besvarade frågor

Fotoutmaning

 

 

Gästbok


Skapa flashcards