Alla inlägg den 4 augusti 2012

Av EliDa - 4 augusti 2012 11:19


10 - 12 pannkakor

2 ½ dl mjöl

2 tsk bakpulver

½ tsk salt

1 msk socker

2 ½ dl mjölk

2 msk smält smör/margarin

1 ägg

smör/margarin till stekning


Gör så här:

* Blanda mjöl, bakpulver, salt och socker i en skål

* Vispa i mjölk, smör och sist ägget

* Smält matfett i en het stekpanna

* Lägg i en slev av den ganska fasta smeten och bred ut till 10 - 12 cm (jag brukar klicka i 2 - 3 klickar i stekpannan)

* Vänd pannkakorna när dom får bubblor på ovansidan

* Lägg på fat i ugnen (100 grader) om dom inte ska ätas direkt

* Servera med bär eller sylt

Av EliDa - 4 augusti 2012 10:54

För att vara strax över två år har Emelia ett enormt ordförråd (tycker jag) Hon pratar mycket (mest hela tiden) och har små roliga ord för sig. Ett är Hallå, det kör hon ofta med. Det kan vara att hon vill något, ser något, berättar något och vi kanske inte svarar just på sekunden....för fort ska det gå, det går inte att vänta några sekunder på våran reaktion eller svar. Då kommer det: Hallå! Det låter så kul och vi har skrattat många gånger åt henne. 


Hon utvecklar även ordförrådet:

Nimma som betyder Springa har blivit Krimma


Det känns som hon kan börja säga R tidigt för i vissa ord (tex krimma) så hör man att det är en början till R och inte ett J


Andra ord hon kan:

Konni = Tommy (Pippi Långstrump´s kompis)

Ankikika = Annika (Pippi Långstrump´s kompis)

Hjäppa till = Hjälpa till (Vill hon med precis allt)

Mylut = Myra, småkryp och ibland även fluga

Vare.... = Var är....

Hällut = Häll ut (Sa hon om medicinen när hon skulle få sitt Tavegyl en kväll)

 

Hon har även vissa tendenser till att bli en diktator, hon domderar och bestämmer här hemma :)

Häromveckan satt jag vid datorn när hon kom:

E: Mamma kom (drar och sliter i mig)

J: Ja, jag kommer strax, ska bara skriva klart

När vi kommer in i Emelias rum så slänger hon ut pekfingret, pekar på nägra leksaksbackar jag tagit ner åt henne tidigare och säger med bestämd röst: Städ! Ehh jaha?   

 

Vi märker att hon tar efter oss väldigt mycket, hon härmar efter orden på en gång så man får tänka sig för innan man öppnar munnen. Mer ord och fraser uppdateras vartefter jag kommer på saker som är minnesvärt.

Välkommen


Välkommen till mitt lilla krypin. Här klottrar jag om min vardag som trebarnsmamma varvat med en massa foton, några recept, lite pyssel och annat skojigt.

   

Dåtid:

Det sista jag skrev:

Jag bloggar om....

Nutid:

Ti On To Fr
    1 2 3 4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20 21 22 23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2012 >>>

Arkiverat:

Hur många hittar hit?

Leta efter

Jag Läser:

Fråga mig

0 besvarade frågor

Fotoutmaning

 

 

Gästbok


Skapa flashcards