Alla inlägg under oktober 2009

Av EliDa - 29 oktober 2009 08:02

Dom sista dagarna har jag inte gjort ett dugg, känns inte så bra det för jag blir tröttare & mår sådär. Känner mig yr & ibland illamående av att bara vara lat. I helgen var det full fart, vi firade födelsedagar både Lördag & Söndag. Rickard den blivande pappan fyllde ju i September. Men då mådde jag som sämst & orkade inte ens tänka tanken på att bjuda hit folk. Den fina storasystern Isabella fyllde ju 12 år den 17 Oktober & jag den blivande Mamman fyller faktiskt idag. Så vi slog ihop allt & hade min familj här i Lördags & Rickards familj kom på Söndagen. Skönt att ha det avklarat, nästa gång blir väl Julhelgen. Längtar till Jul, ska bli mysigt att fira den med familjen & en lien Bebis i magen.

Av EliDa - 29 oktober 2009 07:59


Bebis: Har ditt barn anlag för mörkt hår, är det nu som det mörka pigmentet börjar produceras. Ögonbrynen växer ut. Lillhjärnan och ryggmärgen är anlagda. Den tunna huden är täckt av det färglösa lagunohåret som troligtvis finns där för att hålla kvar fosterfettet på barnets hud. Det försvinner först i slutet av graviditeten. Genom den sköra huden kan man se små, tunna blodkärl. Kalcium lagras för att skelettet och dess benmärg behöver det för sin utveckling. Barnet kan hicka och gör andningsrörelser med bröstkorgen.

Kroppen: Ditt hjärta har ökat sin kapacitet. Förklaringen är den ökande blodvolymen. En del kvinnor kan uppleva hjärtklappning vilket är helt ofarligt. De värsta trängningarna efter att ofta gå och kissa har antagligen släppt. Livmodern har vuxit och utvecklas i första hand uppåt vilket innebär att trycket nedåt brukar lätta.

Källa: Libero


Av EliDa - 20 oktober 2009 08:54


Bebis: Ca 8-8.5 cm. Det lilla barnet är inne i en intensiv tillväxtfas som sträcker sig fram till vecka 22. Den blir allt starkare och dess rörelser allt mer målmedvetna. Nu orkar barnet hålla upp sitt huvud en liten stund, Dess hand kan gripa, om än lite fumligt och foten kan sparka. Benen är längre än armarna och en del barn har hår på huvudet. Fostervattnet nybildas hela tiden fram till fullgången tid

Kroppen: Du är förhoppningsvis inte lika trött och illamåendet har troligen släppt helt. Din livmoder når en bit ovanför blygdbenet. Din kropp fortsätter att förändras. Magen blir allt större, du blir lättare andfådd och din puls slår lite fortare än den annars brukar göra. De flesta kvinnor upplever trots det att de börjar må riktigt bra nu när de har vant sig vid graviditeten och alla nya hormoner.
Du kanske har början till den mörka pigmentrand på magen som kallas linea nigra? Även om du inte tidigare haft ett sug på viss mat så kan det komma perioder när du får en stark lust på vissa saker. Bli inte förvånad om du plötsligt bara måste äta till exempel saltgurka, lakrits eller bruna bönor fast du aldrig tidigare tyckt om just det! Många kvinnor får en längtan efter mer eller mindre konstiga saker. Du har säkert hört talas om kvinnor som fått lust på murbruk och inte kunnat låta bli att gnaga på husknuten! Troligen är det ett naturligt signalsystem som hade större betydelse förr i tiden när vi inte åt en lika varierad och sammansatt kost.

Källa: Libero


Av EliDa - 20 oktober 2009 08:42

Mår fortfarande bra, ibland kan det kännas som illamående i kroppen men inte som innan & det brukar fungera med att äta mindre & ofta. Trött är jag en del fortfarande men jag försöker hålla mig vaken om dagarna & lägga mig skapligt om kvällarna istället. Det blir väl några spökveckor nu då jag mår bra & inte känner av några rörelser. Vi har börjat fundera lite på inköp av olika saker till Knytet. Kollat lite snabbt på skötbord, säng & vagn. Vagn framför allt är ju en lite dyrare utgift...om den ska vara ny. Men jag känner som så att det är inte nödvändigt, bara den är hel & ren så fungerar det med en begagnad. Har en kompis som har en Brio från förra året, knappt använd så vi ska kolla in den + andra saker hon har. Än är det ju lite tidigt att börja köpa hem saker men det skadar ju inte att veta ungefär vad vi vill ha.

Av EliDa - 13 oktober 2009 14:00

Jag är på dag 90 av 280. (32,1%).
Jag är i vecka 13.
Jag har gått 12 fulla veckor och 5 fulla dagar (v12+5).
Jag är i 4:e graviditetsmånaden
Jag har 190 dagar kvar till beräknad förlossning (21 April 2010)

Av EliDa - 13 oktober 2009 13:18

Idag var det då dags för andra delen i mitt KUB-test...ultraljudet. Förra veckan togs ju blodprover & dom tillsammans med ett UL i V.13 visar risken för kromosomförändringar som t.ex Downs Syndrom. Mina siffror innan testet var 1/177. Efter 30 minuters undersökande, bökande & mätande av ett litet svårflirtat Knyte som i allafall rörde sig & hade ett hjärta som slog fick hon fram en annan risksiffra. Den hamnade nu på 1/3532...vilket är bra & jag behöver inte gå vidare med fostervattenprov. Knytet var som sagt lite svårtflirtat, H*n burrade in sig ordentligt & satt/låg så bra så & ville ogärna byta ställning. BM buffade & tryckte lite hårdare, jag fick även lyfta rumpan & dunsa ner i britsen några gånger, hjälpte väl sådär. Men det blev i allafall ett resultat av det hela & vi fick köpa 4 bilder för 50 Kr...två var rätt dåliga men övriga två var skapliga. Nu känns allt lite lugnare, jag kan nu njuta & förhoppningsvis må bra fram till 30 November...då är jag i V.20 & ska göra rutinUL (RUL)


    

Av EliDa - 13 oktober 2009 13:15


Bebis: 7-8 cm långt. Från befruktat ägg till embryo och foster. Nu är det ett fullt utvecklat om än mycket litet barn som växer i din livmoder. Alla organ är anlagda och har börjat fungera. Nu återstår två tredjedelar av graviditeten. Under denna tid skall barnet växa och alla organ skall mogna fullt ut. Barnet skall förbereda sig för ett liv utanför livmodern.

Den lilla kroppen blir allt stadigare. Delar av brosket börjar ersättas av ben och barnet rör sig mer och mer för varje dag som går. På ultraljudsundersökningen kan man se hur händerna söker sig mot munnen och hur armar och ben böjs och sträcks. Små pojkar bildar manligt könshormon och hos flickorna finns det miljoner av primitiva ägganlag i de omogna äggstockarna. Barnets ögon är fortfarande slutna och svettkörtlarna är färdigbildade. Det går att ana de linjer på fingertopparna som senare blir ert barns speciella fingeravtryck.

Kroppen: Nu går du in i den andra tredjedelen, trimestern, av graviditeten. Många upplever att de går in i en lugnare period. Det mesta har troligen fallit på plats. Du har accepterat graviditeten och lugnas också av att perioden med den största missfallsrisken är förbi. Lyssna till din kropp och hitta en bra balans mellan aktivitet och vila. Vanligt arbete och fysisk aktivitet är inte skadligt alls men tänk på att inte utsätta dig för onödig stress och se till att du får sova ordentligt. Om du har möjlighet, gör det redan nu till en god vana att ta en liten vilopaus mitt på dagen.


Källa: Libero


Av EliDa - 13 oktober 2009 13:02

Fredagens läkarbesök gick bra, blev inte sjukskriven men fick två sorters Lergigan...Comp & Mite. Comp innehåller ju koffein & ger lite effekt åt tröttheten, alltså den ska göra en lite piggare. Den äter jag tre gånger om da´n. Mite tar jag till natten. Många säger ju att illamåendet avtar omkring V.12-13 & för mig försvann det i stort sett över natten till i Lördags. Om det beror på den där gränsen eller tabletterna vet jag inte men jag tror det beror på tiden. Fortsätter ändå med tabletterna några dar till så det verkligen känns som det inte kommer tillbaka. Det är så skönt att känna sig som människa igen, jag orkar med mig själv & andra...det gjorde jag knappast innan. Igår blev det även jobb, heldag & det gick bra. Var rätt trött på kvällen men jag sov dåligt natten innan så det blev tidigt i säng igår.

Välkommen


Välkommen till mitt lilla krypin. Här klottrar jag om min vardag som trebarnsmamma varvat med en massa foton, några recept, lite pyssel och annat skojigt.

   

Dåtid:

Det sista jag skrev:

Jag bloggar om....

Nutid:

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2009 >>>

Arkiverat:

Hur många hittar hit?

Leta efter

Jag Läser:

Fråga mig

0 besvarade frågor

Fotoutmaning

 

 

Gästbok


Skapa flashcards