Alla inlägg under september 2011

Av EliDa - 30 september 2011 12:29

En bonde hade några valpar som han måste sälja. Han målade en skylt med texten ” 4 valpar till salu” och satte upp den på gärdet. Medan han höll på med det så kände han någon som tog tag i hans jacka. Han vände sig om och såg in i ögonen på en liten pojke. ” Ursäkta ” sa pojken, ”jag vill gärna köpa en av valparna”. ”Javisst” sa bonden medan han torkade svetten ur pannan. ”Dom här valparna har en ...fin stamtavla och föräldrarna är väldigt dyra”.


Pojken slog ner blicken ett ögonblick, så grävde han djupt i fickan och drog upp en handfull med småmynt och sa, ”jag har 2 kronor räcker det” ? ”Vi kan väl gå till inhägnaden och titta på valparna” sa bonden och visslade på dom.” Kom Dolly” ropade han och tiken kom springande med dom fyra valparna efter sig. Den lille pojken pressade ansiktet mot nätet och tittade ivrigt.


När valparna närmade sig fick pojken se ytterligare en valp, mindre än de andra, som chanslöst försökte följa efter de andra snabbare valparna. ” Den vill jag ha” sa pojken och pekade på den lille eftersläntaren. Bonden satte sig på knä bredvid pojken och sa ” lille pojk, den vill du väl inte ha, han kommer aldrig att klara av att springa och leka som dom andra valparna”.


Den lille pojken gick en bit ifrån inhägnaden, böjde sig ner och kavlade upp byxbenet. Då såg bonden att pojken hade stålskenor på sidorna av benet och fäst i en specialgjord sko. ” Du förstår” sa pojken och tittade upp på bonden, ”jag springer inte heller så bra och han där förstår säkert”. Bonden fick tårar i ögonen, böjde sig ner och plockade upp den lille valpen. Försiktigt la han den i pojkens famn. ”Hur mycket kostar den” frågade pojken. ”Ingenting” svarade bonden, ” Du förstår, ingen behöver betala för äkta kärlek”   

Av EliDa - 29 september 2011 20:35

Snart fredag igen och sista dagen denna månaden...vart tar tiden vägen? Lämningen har gått lite bättre igen, måndagen var nog den värsta hittills, så ledsen  


Igår hade dom Skördefest på hela Skogsgläntan med temafärger, Emelias avd Kotten hade Gult, som tur var så jag hade en sparad klänning efter Isabella i strl 98 som jag letade fram. Den passade perfekt och med en rosa kofta till och tofsar med gula band blev hon så söt  

   

 

     


På kvällen var det vi föräldrar som fick vara på dagis och ha föräldramöte....ett väldigt trevligt sådant. Emelia fick vara hos Anna under tiden.



 

Idag har vi varit på Öf igen under eftermiddagen med Anna och Nellie

   Med var även Jessica och Melvin   


 Emelia stoppar sina kronor i kollekten....sötnöt. Hon får oftast två kronor av mig och så väntar hon så fint på sin tur. En gång så gick barnet som fick bära håven förbi henne, då gick hon lite efter och sträckte ut handen med pengarna. Det är nog höjdpunkten för idag ville hon ha min börs med mer pengar och blev nästan arg när hon inte fick den   


Höstvädret har varit på sin bästa sida idag, nu är hösten som vackrast med sina färger, håller ni inte med?



 

    

I väntan på middag så blev det lite läsning och pappamys

  

   

Av EliDa - 29 september 2011 20:23

 


Till 4 personer behöver du:

600 g fläskfilé
Salt
Svartpeppar
Smör till stekning

Topping:
12 skivade körsbärstomater
150 - 250 g mozzarellost (Jag valde att ta 250 då jag hade mer kött)
1 rödlök, hackad
3 msk basilika, finhackad


Gör så här:

* Sätt ugnen på 225 grader
* Putsa filén, salta och peppar runt om

* Bryn köttet i smör så att det får fin stekyta

* Lägg i en smord ugnsform och stek i ugnen ytterligare ca 15 minuter

* Skiva tomater och ost

* Ta ut köttet och skär i skivor

* Lägg tillbaka i formen och toppa med ost och tomater

* Gratinera mitt i ugnen 8-10 minuter

* Garnera med hackad rödlök och basilika


Receptet kommer från Matklubben

Av EliDa - 26 september 2011 20:43

Efter dagislämningen där det sista jag hörde var en förtvivlad Emelia tog jag tåget in till Mjölby och letade mig fram till Rehab Väst där jag hade fått tid hos en sjukgymnast. Armen jag har haft ont i sen....tja, Mars kanske blir ju aldrig bra. Har ett par ömma punkter i överarmen där smärtan är som värst. Men samtidigt kan jag känna smärta/ömhet i axel och skuldra. Sen har jag en diffus känsla som går ner i armen och ut i fingrana....svårt att säga om det gör ont eller bara bortdomnad känsla...skitmysko. Som det är nu så har jag ju konstant värk och ömhet. Jobbigt att hela tiden behöva känna att jag har ont och tänka på varje rörelse jag gör.


Efter svar på en del frågor, beskrivning av symptom, gradering av svårighet vid vissa moment om/när jag skulle använda vänsterarmen som är den jag har ont i så var det dags för undersökning. Jag fick göra olika rörelser med både höger och vänster arm. Höger är inga problem men vänster fixar jag inte hela vägen. Sjukgymnasten hjälpte även till med olika rörelser i armen och kände och tryckte för att hitta var skadan sitter. Det är inte i armen som man kan tro eftersom det är där smärtan sitter i som värst. Utan det är i axelleden jag är sliten. Hon visade och förklarade hur armen fungerar när den är frisk, hur man utför rörelsen. Det börjar rätt med axelleden, men när jag kommer i ett visst läge så hoppar den över nyckelbensleden som den ska haka på med och går direkt på skulderbladet. Därför blir hela rörelsen sne, jag belastar fel och gör vad jag kan för att undvika smärtan.


Det blev så klockrent, när jag fick titta på hur jag gjorde och hon visade så kände jag igen mig så väl. Nu har jag fått en ny tid nästa vecka, tills dess ska jag träna en viss rörelse fyra gånger om dagen och 10-15 repetioner. Ska även ringa VC och boka tid till läkaren för en kortisonspruta i axeln så kroppen får hjälp på traven att börja läka. Sen stunden på Rehab så har armen varit ordentligt retad och jag känner av den ordentligt. Har kört ett pass med repitioner så det blir nog ett till vid läggdags. Det får räcka med två idag eftersm vi körde rätt mycket i förmiddags. Får ta en värktablett också tror jag så jag kan slappna av lite i natt. Har en eller två kvar av dom jag fick utskrivet. Få se om det blir mer eller om jag kan köra på Voltaren vid behov. 


Sen får vi se hur ofta det blir besök på Rehab, får nog räkna med att det kommer ta 4 - 6 månader av träning eftersom jag gått så länge med detta. Hade nog varit bra att lyssna på kroppen tidigare och gjort som läkaren sa redan i somras men men, jag är ju som jag är  

Återkommer om detta i senare inlägg. Nu blir det Tv med Älsklingen    

Av EliDa - 26 september 2011 14:24

Karin undrade hur försäljningen gick....sådär blir mitt svar. Jag fick väl ihop ett par tre hundra. Bordet kostar 50 kr att hyra och så fyndade jag lite själv. Hittade en höstjacka (20 kr), tumvantar (5 kr), gummistövlar (20kr), vinterkängor (20 kr) och två pjyamasar ( 5 kr styck i sista minuten  ) Själv blev jag av med lite regnkläder, en overall och lite annat. Lämnade kvar en påse med kläder till välgörande ändamål. Lite tog jag hem igen som kanske kan säljas på någon annan loppis. Det var även ganska fint väder så jag tror att det var mindre folk än i våras eller så känns det så när man står bakom bordet och slipper trängas. 


Av EliDa - 26 september 2011 08:28

Har sagt hejdå till mina stora som gått till skolan, blir väl en snabbträff ikväll när vi lämnar saker. Emelia har somnat om, kan behövas eftersom hon fick för sig att vakna kl 05.00 imorse. Tröttsamt även om hon fann sig i att ligga och dra sig och småslumra någon timme. Hon ska till dagis lite senare idag och så får hon äta där. Jag ska till sjukgymnasten och måste in till Mjölby för det besöket. Känner att jag kommit till en punkt där jag måste dit, jag kan inte ha konstant ont i armen och vara rädd för vissa rörelser som gör att det gör vrålont i den. Så nu ringde jag i torsdags så det gick snabbt att få en tid, får återkomma om hur det gått senare.

Av EliDa - 23 september 2011 19:53



Efter dagislämningen blev det den obligatoriska fredagsfikan med räkmacka och kaffe på Kyrkans Hus. 11.30 var det dags att hämta Emelia igen och traska hemåt. Hon somnade i vagnen så under tiden hon sov så märkte jag upp kläder med prislappar införr morrondagen. Då är det barnloppis på KH så jag och Anna har hyrt varsitt bord. Jag har samlat ihop tre papperskassar med kläder som jag hoppas ska slja bra.


Lite tvätt och dammsugning har det också blivit med hjälp av Rickard och Isabella hjälpte till att plocka ur och i diskmaskinen. Emelia våran lilla klätterapa, lyckades innan Rickard kom hem klättra upp på sina möbler och sen på något sätt ramla ner så hon fick med sig hela fönsterbrädan....som jag trodde satt fast. Det gick bra med henne och enligt Kristoffer landade hon på rumpan. Hon blev nog mest rädd av raset. Medans jag dammsög upp all jord som kom golvet, ja då passade Emelia på att tvätta. Tänk om man kunde lära sig stänga dörrar efter sig   


Kom ut mot tvättstugan och undrade om jag tappat minnet, tvättmaskinen var i full gång. Jag tvättade innan dagis imorse men hade inte öppnat luckan efteråt och inte heller hängt upp eller stängt av *Klantskalle som jag är* Så hon har lyckats byta från Daglig till Fintvätt och 40 grader till 30 grader och sen startat om maskinen......duktig tjej  Man skulle ju kunna säga att dom lugnare stunderna är över, nu får man passa på henne mest hela tiden.  


Fredagkvällen för våran del är lugn, båda barnen sover hos varsin kompis och Emelia somnade så fort hon la huvudet på kudden    

Av EliDa - 23 september 2011 19:35

 

Emelia kollar in ett animerat barnprogram med insekter på Bolibompakanalen....helt inne i tv:n 




Hon har även ritat, fått sitt första paket med kritor och ett ritblock


Koncentrerad  


 Fin choklad som vi fått av Exet, Tina, Isabella, Kristoffer och Hugo i förlovningspresent....så snällt (och gott) Tack snälla ni  


I tisdags firade vi Rickard med en vit prinsesstårta      Mina fina stora   


Kristoffer och Emelia var ute på gatan en eftermiddag och busade, cyklade och hittade kastanjer


 

             




    

Välkommen


Välkommen till mitt lilla krypin. Här klottrar jag om min vardag som trebarnsmamma varvat med en massa foton, några recept, lite pyssel och annat skojigt.

   

Dåtid:

Det sista jag skrev:

Jag bloggar om....

Nutid:

Ti On To Fr
      1 2
3
4
5 6 7
8
9 10 11
12
13
14
15
16
17 18
19
20 21
22
23
24
25
26
27
28
29 30
<<< September 2011 >>>

Arkiverat:

Hur många hittar hit?

Leta efter

Jag Läser:

Fråga mig

0 besvarade frågor

Fotoutmaning

 

 

Gästbok


Skapa flashcards