Alla inlägg under november 2009

Av EliDa - 25 november 2009 09:51


Bebis: Längden är ungefär 18 cm från huvud till stjärt. Vikten cirka 260 gram. Livet i livmodern är stillsamt men inte ljudlöst. Mellan vecka 18-20 utvecklas barnets hörsel. Det blir medveten om ljuden i dess omgivning. Det hör blod som strömmar genom kärl och navelsträngen, sin mammas hjärtslag och tarmbubbel. Mammans röst når också in i barnets tidiga medvetande. Det kan uppfatta vissa höga ljud som tränger igenom livmoderväggen. Tandanlagen är tydliga och från vecka 19 syns det att barnets fingrar har fått naglar.

Kroppen: Du blir fortare andfådd när du rör dig eller gymnastiserar och du orkar troligen inte lika mycket som du brukar. Det är naturligt eftersom du blir allt tyngre samtidigt som din blodvolym ökar. Hjärtat får jobba mer för att pumpa runt blodet. Lyssna till din kropp och anpassa träningen så att den inte gör ont eller ger dig obehagskänslor. Att du håller kroppen i form är av stor betydelse, inte bara för graviditeten i sig utan också inför den kommande förlossningen och småbarnsperioden. Är du van att träna kan du med fördel fortsätta under hela din graviditet. Är du ovan räcker regelbundna promenader långt. Kanske tycker du om att simma? Många kvinnor upplever att de har blivit lite rundare över höfterna. Vistas du mycket i solen bör du skydda din hud lite extra. Det är inte ovanligt med en viss typ av pigmentförändringar som gör att du blir fläckvis solbränd. Det kallas cloasma och är helt ofarligt, men det kan ta några år innan fläckarna i huden försvinner helt. Ledbanden som håller i livmodern får sträcka på sig allt mer. Det kan göra ont både i ljumskarna och i sidan, högre upp på magen. Ta en paus då och då. Sätt dig med benen högt eller lägg dig ner en stund för att lindra belastningen på ledband och ligament. Det är dessutom bra för dig att gå ner i varv en stund mitt på dagen. Du orkar bättre och din allt tyngre kropp mår bra av en stunds avslappning och vila.


Källa: Libero


Av EliDa - 25 november 2009 09:40

Mindre än en vecka kvar, snart får vi se vårat Knyte igen. Har fortfarande inte tagit någon bild men vill helst göra det på morronen. Behöver ju en fotograf & den som är närmast till hands är ju aldrig hemma när jag går upp...får försöka till helgen. Då tänkte jag även att vi ska försöka bege oss till kompisen som har barnvagnen & kolla på den & det andra hon hade...om nu Rickard har tid.

Känner emellanåt små buffar men dom är så korta & snabba att det är svårt att sätta fingret på vad/vem det är men jag tror nog att det är den Lill* i magen & att vi på Måndag få lite mer övertygelse att den sprattlar & lever. Kommer då vara i V. 20 så halva tiden har nästan gått.

Av EliDa - 25 november 2009 09:34

Att vara gravid är inte alltid lätt, många hormoner i omlopp & känslorna svajar rätt rejält emellanåt. Glädje, irritation, ilska & tårar. I helgen var det turbulent här, inget större bråk utan mer småtjaffs som ändå slutade med ett par dagars tigande & sova med ryggen mot varann. Vet att det är fel att göra så men vi känner kanske som så båda två att det är bättre att lämna den andre i fred för att få lugna ner sig & värdesätta det vi har. Nu är det bättre & lär väl så vara tills nästa gång det blir för mycket.



Av EliDa - 16 november 2009 10:10

Måste snart se till att ta en bild på magen för nu börjar det synas. Jag har visserligen en del hull & lite gravidform på magen sen innan men nu är det inte lika lätt att dra in allt överflödigt fett Flört Men nu behöver jag ju egentligen inte skämmas om det ser ut som om jag är med barn...för det är jag ju, även om "bara" i V 18.

Jag brukar försöka känna efter om jag kan känna lilla Knytet men det är ännu rätt svårt. Det händer att jag känner små buffar/fladder men det är så svårt att veta OM det verkligen är Knytet. Igår var vi & kollade på matbord till vårat vardagsrum & precis när jag lklev över tröskeln kände jag två små buffar strax under naveln & inget bubbel från tarmarna efteråt så jag funderar på om det var bebisen....men säker är jag inte. Under tiden på att bli säker så är det mysigt att bara klappa & hålla på den bula som börjar ta form & veta att det finns någon där inne. Även Rickard  klappar ofta & är så glad över vår lilla bebis. Vi skulle bli knäckta om något skulle vara fel nu men så kan man ju inte tänka. Vi måste ju tänka som så att vi ska bli föräldrar, att vi faktiskt väntar tillökning.

Av EliDa - 16 november 2009 10:08


Bebis: Barnet väger cirka 150 gr. Barnet är känsligt för ljus och det kan göra grimaser och reagerar på ljud och stötar.

Kroppen: Är du förstföderska kan du troligen uppfatta de första rörelserna från barnet, men det kan också dröja ytterligare ett par veckor. Det beror både på hur barnet ligger, var moderkakan är placerad och om du ger dig tid till att känna efter. I början kan du uppleva det som att det bubblar till i magen. Många beskriver det som att det ”fladdrar”. När det inte längre går att ta fel på vad det är du känner kommer du förstå att du har känt av barnets allt starkare rörelser en tid. Känslan av att barnet verkligen är en självständig individ och att du är dess mamma infinner sig allt lättare. De flesta kvinnor mår bra under den här tiden i graviditeten. Det är ofta en harmonisk period och många upplever att håret, huden och ögonen får en ny spänst och glans.
Det är nu i vecka 18 ni erbjuds ett rutinmässigt ultraljud.

Källa: Libero


Av EliDa - 16 november 2009 09:57

Dagarna går även om det vissa dagar känns väldigt segt. Idag kommer barnen så den här veckan går nog lte fortare, det brukar göra det. Får hoppas det gör mig lite piggare för vissa dagar är jag såå trött & skulle kunna sova hela tiden. Igår var en sån dag, kände mig bakfull mest hela tiden. Kräktes på morronen & sen kände jag mig konstig resten av dagen. Började denna Måndag med att känna mig trött & seg men nu börjar det bli bättre. Tröttheten beror nog på många faktorer: Vaknar x gånger varje natt (inatt med huvudvärk), vädret är grått & trist & lite att göra, tröttheten blir ju en annan om jag får komma iväg & jobba några timmar ibland, jag blir mer alert & får lite annan energi då. Vet ju att Knytet är värt allt illamående & den hemska känslan av att inte vara sig själv när H*n väl kommer. Om två veckor är det dags för rutinultraljudet, det ser vi fram emot.

Av EliDa - 6 november 2009 18:56

Jag är på dag 114 av 280. (40,7%).
Jag är i vecka 17.
Jag har gått 16 fulla veckor och 1 fulla dagar (v16+1).
Jag är i 5:e graviditetsmånaden
Jag har 166 dagar kvar till beräknad förlossning (21 April 2010)

Av EliDa - 6 november 2009 18:53

Bebis: Cirka 18 cm mellan huvud och fötter. Vikten är 90-120 gr. Könsorganen är utvecklade. Kroppen är tunn. Armar och ben är spinkiga och det mesta av skelettet består fortfarande av brosk som är mjukt och böjligt. Barnet saknar nästan helt underhudsfett. Ögonlock täcker ögonen och de kommer inte att öppnas förrän i vecka 26. Barnet upplever sin omgivning och kan reagera på det som händer på utsidan av magen. Det kan rycka till vid plötsligt höga ljud men lugnar sig oftast vid ett rytmiskt gungande. Barnet har än så länge stor rörelsefrihet inne i hinnsäcken. Ibland blir det en knut på navelsträngen. Det är ovanligt men betyder ingenting eftersom navelsträngen är spänstig och väldigt elastiskt. Barnet väger mer än moderkakan och nu börjar det definitivt synas att du är gravid. Hjärnans utveckling är intensiv under den andra trimestern. Den skyddas av löst sammansatta skallben. Dessa sluter sig så småningom men fontanellerna, de stora mjuka ytorna mellan skallbenen, kan finnas kvar till dess att barnet är två år.

Kroppen: Magen växer och livmoderväggen tänjs ut allt mer. Kanske känner du vid den här tiden de första rörelserna från ditt lilla barn? Blir du förkyld kan det vara svårare att bli av med besvären än vad du är van vid. Får du problem med nästäppa kan det hjälpa att använda nässpray med koksalt. Använd vanliga näsdroppar med viss försiktighet. Visserligen gör de andningsvägarna fria för en stund, men de irriterar också slemhinnan så att den snabbare blir svullen på nytt.


Källa: Libero

Välkommen


Välkommen till mitt lilla krypin. Här klottrar jag om min vardag som trebarnsmamma varvat med en massa foton, några recept, lite pyssel och annat skojigt.

   

Dåtid:

Det sista jag skrev:

Jag bloggar om....

Nutid:

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2009 >>>

Arkiverat:

Hur många hittar hit?

Leta efter

Jag Läser:

Fråga mig

0 besvarade frågor

Fotoutmaning

 

 

Gästbok


Skapa flashcards