Alla inlägg den 1 december 2009

Av EliDa - 1 december 2009 11:17

Bebis: Ditt lilla barn är ungefär 20 cm lång och väger runt 300 gram. Huvudets diameter är 43 mm. Hjärnan är inne i en intensiv utvecklingsperiod. Flera miljoner nervceller behövs för barnets motorik. Utvecklingen av nervbanorna resulterar i att barnet nu kan göra medvetna och mer koordinerade rörelser, som att suga på tummen och svälja fostervatten. Det är en medfödd reflex som är viktig för barnets överlevnad efter födelsen. Det övar sig inför den kommande amningen. Barnet simmar runt i nästan 1/2 liter fostervatten. Det sväljer hälften av denna mängd varje dygn och förnyar mängden genom att kissa ut det igen. Flera olika hudlager utvecklas och barnets hud tjocknar. Fosterfettet skyddar huden mot skavsår och hudsprickor. Barnets hjärta slår med mellan 110-160 slag i minuten.


Kroppen: Du har nu kommit precis halvvägs i din graviditet.
Livmoderns övre kant når till naveln. Som väl är finns det i dag ett stort utbud av mammakläder för alla smaker och plånböcker för nu kan du antagligen inte ha dina vanliga kläder längre. Är du trött kan en förklaring vara järnbrist. De flesta gravida behöver någon form av järntillskott från mitten av sin graviditet. Du har ökat din blodvolym med nästan 50%. Dessutom är det allt större barnets järnbehov mer påtagligt under den andra hälften av graviditeten. Rådgör med din barnmorska.

Källa: Libero

Av EliDa - 1 december 2009 11:00

Igår var det då RUL på Knytet i V. 20 (19+4), har inte varit direkt nervös innan men det började komma på vägen. För trots symptomen som fortfarande finns kvar & dom små diffusa buffarna kunde ju något vara fel. Men inte då, den Lill* växer så fint så & allt såg bra ut. Vi gick igenom alla organ & allt var utan anmärkning. Det enda var att hon hade svårt att se alla fyra hjärtrummen ordentligt då bebisen låg så tokigt & skuggade sig själv. Så vi fick en ny tid på Måndag så då hoppas vi Knytet är lite mer samarbetsvillig. Det blev inte så bra bilder igår, förhoppningsvis kan vi få med oss någon bättre nästa gång. Det var även en livlig krabat, hon hade svårt att hinna med ibland för att kunna mäta det som behövde mätas. Har fått veta att jag har moderkakan lågt sittande i framvägg på vänster sida så där har jag kanske svaret på varför buffarna är så diffusa. Men nu när vi vet att allt är bra så tror jag att jag kommer lägga märke till bebisen på ett annat sätt.


Jag har ju tippat på en flicka, få se om det blir rätt för hon visade nämligen urinblåsan & enligt Rickard så sa hon vid något tillfälle han. Vid Kristoffers RUL så fick vi en bra bild på en fylld urinblåsa & enligt en kommentar jag då hörde så ser man den bäst på pojkar. Men det är lite spännande att inte veta till 100 % då jag jämför mitt mående med graviditeten med Isabella, det är mest likt hennes men det kan ju faktiskt variera.  Det verkar som om båda barnen helst vill ha en syster då dom redan har en bror, det skulle nog dessutom vara välkommet hos pappa & hans fru som har 10 barnbarn ihop & av dessa är det bara Isabella & en flicka till resten är pojkar varav 4 av dessa är födda inom 6 månader 2002. Så en liten tjej till skulle ju jämna ut det lite iallafall. Men vad det än blir så är det välkommet, det tror jag alla andra känner också.

Välkommen


Välkommen till mitt lilla krypin. Här klottrar jag om min vardag som trebarnsmamma varvat med en massa foton, några recept, lite pyssel och annat skojigt.

   

Dåtid:

Det sista jag skrev:

Jag bloggar om....

Nutid:

Ti On To Fr
  1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2009 >>>

Arkiverat:

Hur många hittar hit?

Leta efter

Jag Läser:

Fråga mig

0 besvarade frågor

Fotoutmaning

 

 

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards