Alla inlägg den 8 november 2010

Av EliDa - 8 november 2010 11:55

  Jag tävlar om 3 stycken valfria namn från DESIGN LETTERS hos Agnes!

Av EliDa - 8 november 2010 11:24

  Jag tävlar om en “Ewan the sheep” från Syster & Bror hos Agnes!

Av EliDa - 8 november 2010 10:38

Igår kväll när vi satt och åt fick Emelia sin kvällsgröt, hon hann ju som vanligt knappt svälja innan hon gapade efter mer. Rickard filmade och hon var en teaterapa som vanligt, hon ser så rolig ut när hon gapar så mycket hon kan, nästan så käkarna går ur led på henne. Det är ju självklart skönt att hon äter bra men man kan ju ta det lite lugnt och inte kasta i sig maten. Dessutom så måste jag hinna med att äta också. Hon äter ofta av våran mat också, som till lunch igår åt vi korv och stuvade makaroner, hon fick korven kokad och inte så jättemycket krydda i sin stuvning. Men nu var det inte det som var poängen utan konsonanten. När vi satt där och matade henne så säger hon helt plötsligt mamamama, hon säger ju mmmmm i samband med att hon äter men nu blev det sammansatt, det har inte hänt förut. Vi fick det på film också. Det var ju inte ett medvetet mamma men ändå, häftigt att höra henne börja sätta ihop olika stavelser, en början till hennes ordförråd

Av EliDa - 8 november 2010 09:19

Här har det ju varit kalas både lördag och söndag så bloggen har fått en paus från mitt skrivande men det tas nog ifatt idag   


I lördags var ju mamma här, hon hade paket till alla, även Kristoffer och Emelia. Kristoffer fick ett ark med piratstickers och Emelia fick ett lila halsband med Hello Kitty och en rosa mjukiselefant. Rickard fick en liten liten pappabok med en massa kloka och gulliga citat. Isabella fick bl.a benvärmare och parfym. Jag fick ett par grå pulsvärmare med lite röd "päls", en barbapappafigur, servetter och servettringar som mamma gjort.


 

Igår, söndag var pappa, Lisa och farfar här på fika. Jag skippade tårtan, kom på att vi hade rätt mycket fika ändå. Jag gjorde små fina bakelser av cupcakesen istället och det räckte och blev över. Av dom fick Isabella ett presentkort värt 300 Kr på Gina Tricot och Rickard och jag fick 400 Kr i kontanter. Vi fick även rosor och ett paket kaffe av farfar.


 

Igår var det också min farmors födelsedag, hon skulle ha fyllt 85 år i år om hon levt.

Av EliDa - 8 november 2010 08:54

 


Till två kakor behövs:

4 ägg
4 dl socker
4 dl vetemjöl
3 tsk bakpulver
125 g margarin
0,75 dl mjölk
0,75 dl vatten
2 msk kakao
1 msk vaniljsocker


Matfett och ströbröd, till formarna


Smörkräm:

250 g smör, rumstempererat
2,5 dl florsocker
2 msk vaniljsocker
Röd och grön karamellfärg


Gör så här:

* Vispa ägg och socker pösigt.
* Smält margarinet och tillsätt vatten och mjölk. Blanda mjöl och bakpulver. Rör ner allt i äggblandningen och häll över hälften av smeten i en annan skål.
* Blanda ner kakao i ena smeten och vaniljsocker i den andra.
* Smörj och bröa två avlånga 1-liters formar. Häll smeten i varsin form och grädda mitt i ugnen, 175 grader, i 30–40 minuter. Känn efter med baksticka om kakorna är färdiggräddade. Låt svalna i formarna.



Smörkrämen:

* Rör ner florsocker och vaniljsocker i smöret och dela sedan smörkrämen på hälften. Blanda ner grön karamellfärg i den ena häften och röd i den andra.
 


* Dela kakorna i tre delar på längden så att du får tre ljusa skivor och tre bruna. Det går enklast om kakan är riktigt kall eller fått ligga i frysen en stund.

Bred ut rosa smörkräm på den bruna underdelen och lägg på den ljusa mittbiten. Bred slutligen på grön smörkräm på den bruna överdelen och lägg
överst. Lägg tillbaka i formen.

* Upprepa samma procedur, fast tvärtom, med de kakdelar som finns kvar och lägg i den andra formen. Frys in eller förvara i kylen tills servering.


* Det går lättare att skära kakan i skivor om kakan är lite kall, då flyter smörkrämen inte ut på kanterna. Eventuellt kan man innan servering glasera kakorna med en glasyr gjord på 2 dl florsocker och cirka 1 msk vatten.


Receptet kommer från Matklubben

Välkommen


Välkommen till mitt lilla krypin. Här klottrar jag om min vardag som trebarnsmamma varvat med en massa foton, några recept, lite pyssel och annat skojigt.

   

Dåtid:

Det sista jag skrev:

Jag bloggar om....

Nutid:

Ti On To Fr
1
2 3 4 5
6
7
8 9 10 11
12
13
14
15
16
17 18 19
20
21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
<<< November 2010 >>>

Arkiverat:

Hur många hittar hit?

Leta efter

Jag Läser:

Fråga mig

0 besvarade frågor

Fotoutmaning

 

 

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards