Alla inlägg den 22 november 2010

Av EliDa - 22 november 2010 08:39

I Lördags lagade jag en Buzzadormiddag till familjen + en kompis till Isabella. Det blev Santa Maria paneng, en god och lagom stark kycklingrätt. Jag valde receptet på baksidan av kryddpåsen men hade 1 Kg kyckling och bara en kryddpåse. Det räckte gott och väl med den förpackningen kokosmjölk till det receptet, trots mer kyckling och att jag drygade ut med morötter och broccoli. Alla tyckte det var gott men lite starkt, men inte så dom inte kunde äta upp det. Minstingen i familjen fick också smaka, den annars så matglada Emelia åt men inte så hon kastade i sig. Möjligtvis var det för starkt eller så var hon helt enkelt för trött för att orka äta. Den här kryddmixen kommer jag säkert använda fler gånger, har även ett gäng kryddpåsar kvar så jag får väl buzza ut dom åt mina vänner. Någon som vill prova?


  Recept för 2 - 3 personer:


* Olja till stekning

* 2 - 3 kycklingfileér (ca 300 - 400 gr) tunt skivade

* 1 påse Santa Maria paneng spice mix

* 1 burk (400 ml) Santa Maria thai creamy coconut milk


Stek eller woka kycklingen i olja, strö över kryddmixen. Tillsätt kokosmjölken och koka i ca 3 minuter. Servera med Santa Maria thai egg noodles eller jasminris.


Tips! Byt ut kycklingen mot fläskfilé, tillsätt 1 - 2 msk Santa Maria thai fish sauce och en tärnad röd paprika.

Av EliDa - 22 november 2010 06:29

Igår blev det stressig värre men jag försökte hålla mig lugn och tänka positivt   Hann ju inte med att baka så mycket vare sig i fredags eller efter Ikea i lördags så jag fick ligga i igår för att hinna. Men det gick ganska bra och vi hade väl precis hunit klart när första gästerna ringde på dörren. Vi hade fullt hus här, tror vi var 20 personer, men vi fick plats och det var väldigt trevligt med så mycket folk även om det är svårt att hinna med att prata med alla. Vi fick presenter och blommor också, fick även ett biokort så det får bli ett biobesök snart. Om jag bara vågar ha barnvakt åt Emelia ett par timmar. Isabella fick även hon lite kontanter och ytterligare presentkort på Gina Tricot, hon gillar att shoppa där så det passade perfekt. Hon har säkert lagt undan en del av pengarna, ungen vill ha en systemkamera (Vill jag med) så hon sparar i en stor spargris, vi får väl se vem som skaffar sin först. Rickard och jag har fyra Trisslotter att skrapa, får väl hoppas på en liten slant där.


Tack så jättemycket för att ni kom och firade våra födelsedagar

Av EliDa - 22 november 2010 06:07

Så var det måndag igen då, helgen gick rasande fort som vanligt, har inte hunnit med att blogga. I lördags kom jag på att jag ville åka till Ikea så det gjorde vi, köpte en massa ljus och lite småförvaring till barnen. En fika på Ikea tog vi också och Emelia fick sin medhavda lunch. Isabella tog även en shoppingtur in till Gina Tricot och köpte en collegetröja för en del av presentkortet hon fick av sin morfar och bonusmormor i födelsedagspresent.


Vi fortsatte även till Plantagen för att kolla efter målarfärg. Rickard hade nämligen fått för sig att det fanns där men det gjorde det inte. Det blir nog en tur dit igen i veckan, vi har ett presentkort och jag skulle vilja ha två ljusstakar till våra vardagsrumsfönster. Såg nämligen Tyra och kom på när vi åkte därifrån att jag nog vill ha en eller två. Tror den skulle passa bra i vardagsrummet där vi har två mindre fönster.


Vi ska även ta ner julkartongerna och inventera inför advent. Det brukar alltid vara trasiga lampor och annat och jag vill ju ha det klart ett par dagar innan första advent. Julgardiner ska också upp, sen är det bara att hoppas det inte blir alltför skitigt när dom kommer och byter ut våra element. Hade varit skönt att ha det klart men vi får nog vänta ett par veckor till. Så några tvättade fönster blir det inte men det är ju så mörkt ändå så ingen lär se dom   

Välkommen


Välkommen till mitt lilla krypin. Här klottrar jag om min vardag som trebarnsmamma varvat med en massa foton, några recept, lite pyssel och annat skojigt.

   

Dåtid:

Det sista jag skrev:

Jag bloggar om....

Nutid:

Ti On To Fr
1
2 3 4 5
6
7
8 9 10 11
12
13
14
15
16
17 18 19
20
21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
<<< November 2010 >>>

Arkiverat:

Hur många hittar hit?

Leta efter

Jag Läser:

Fråga mig

0 besvarade frågor

Fotoutmaning

 

 

Gästbok


Skapa flashcards